تجزیه و تحلیل و مدلسازی مدیریت زنجیره تامین
سروش آوخ دارستانی؛ ندا بهبودی
چکیده
انتخاب مناسب تأمینکنندگان و مدیریت موثر روابط با آنها، فاکتوری کلیدی در افزایش رقابتپذیری شرکتها است. در این راستا پیادهسازی انتخاب تأمینکننده در زنجیرهی تأمین بهعنوان یک مسئلهی مهم مورد توجه قرار گرفته است و تصمیمگیران را به این سمت سوق میدهد که از روشهای معتبر برای انتخاب تأمینکننده استفاده کنند. انتخاب ...
بیشتر
انتخاب مناسب تأمینکنندگان و مدیریت موثر روابط با آنها، فاکتوری کلیدی در افزایش رقابتپذیری شرکتها است. در این راستا پیادهسازی انتخاب تأمینکننده در زنجیرهی تأمین بهعنوان یک مسئلهی مهم مورد توجه قرار گرفته است و تصمیمگیران را به این سمت سوق میدهد که از روشهای معتبر برای انتخاب تأمینکننده استفاده کنند. انتخاب تأمینکنندهی مناسب، بهطور قابل توجهی هزینههای خرید مواد اولیه و زمان انتظار تا رسیدن محمولهی سفارش شده را کاهش میدهد؛ همچنین موجب بالا رفتن سطح رقابتپذیری مؤسسه میشود. ما در این پژوهش به توسعهی یک مدل ارزیابی عملکرد تأمینکنندگان در زنجیرهی تأمین چابک با استفاده از کارت امتیازی متوازن و روشهای تصمیمگیری با معیارهای چندگانه در محیط عدمقطعیت میپردازیم. ابتدا به کمک روش DEMATEL روابط علی و معلولی منظرها و شاخصهای اصلی را تعیین مینماییم، سپس با روش ANP فازی، وزن زیرشاخصها را محاسبه میکنیم و در نهایت نیز با بهرهگیری از ساختارVIKOR توسعهیافته، به ارزیابی نهایی تأمینکنندگان شرکت پاکشو میپردازیم. همچنین شاخصهای چابک را نیز ملاک عمل و تصمیم قرار میدهیم. در این تحقیق پنج تأمینکنندهی اصلی شرکت پاکشو مورد ارزیابی قرار گرفته است که در نهایت شرکت GOLDEAST و شرکت ZHENGDA به ترتیب دارای بهترین و ضعیفترین عملکرد میباشند.